Triple loop leren is een reflectief leerproces dat bestaat uit drie stappen, die eenvoudig kunnen worden beschreven aan de hand van drie vragen.
De eerste stap bestaat in het stellen van de vraag: “Doe ik het goed?”, bijvoorbeeld: pas ik de regels op de juiste wijze toe? Kan ik de juiste attitudes en vaardigheden aan de dag leggen?
De tweede stap bestaat in het stellen van de vraag: “Doe ik het goede?”. Deze vraag gaat een stap verder waarbij je je niet enkel afvraagt doe ik het goed maar ook of jouw handelen is wat er van jou verwacht wordt? Wat is het effect van jouw handelen op de ander, jezelf en de omgeving? En is jouw handelen hetgeen nodig is?
De derde stap bestaat in het stellen van de vraag: “Doe ik het om de goede reden(en)?”. Deze vraag polst naar je beweegredenen om zo te handelen. Dit vraagt een kritische houding ten aanzien van motieven, zingeving maar ook breder systeem.
Triple loop leren zet je aan tot reflectie, kritisch denken, gedragsverandering, creatie en innovatie.
Bron: De reflectieve professional, Marie-José Geenen, Coutinho, 2014.
Het Johari-venster werd in 1955 ontwikkeld door Joseph Luft en Harry Ingham. Het model wordt gebruikt om zelfbewustzijn bij individuen en groepen te vergroten.
Het Johari-venster bestaat uit vier kwadranten:
Oefening – triple loop
Neem een concrete werk-activiteit in gedachten (bijvoorbeeld een gesprek, of het maken van een plan van aanpak). En stel jezelf dan de volgende vragen:
1) Met welk doel doe ik deze activiteit? Wat is het beoogde resultaat?
2) Doe ik de dingen die bij deze activiteit horen, wel goed?
3) Doe ik wel de goede dingen, binnen deze activiteit, zodat ik het beoogde resultaat haal?
4) Waarom doe ik eigenlijk de dingen die ik doe?
Dit Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoeksproject van UCLeuven-Limburg versterkt ondernemerschap in Vlaanderen. Omgaan met complexe uitdagingen vraagt wendbaarheid en moed. We bieden ondernemende mensen inspiratie en kapstokken. Om tegen de stroom in de zwemmen. Om stappen vooruit te zetten. Om dingen in beweging te brengen.
Alle inhoud van deze website mag gedeeld worden. Hergebruiken in uw online of offline communicatie mag ook, mits verwijzing naar www.wicked-architects.be, een project van UCLL.